FAQ: Veelgestelde vragen

Dream now, Travel later!

Tijdens de coronacrisis hebben we onze aandacht verlegd naar een mooie en welkome aanvulling in onze winkel: we zijn eind 2020 onze cadeaushop WAAR Dalfsen gestart. Nou ja, we zijn natuurlijk wel dicht geweest wegens de lock-down, maar onze eigen lokale webshop was gewoon open! Ondertussen kregen we veel vragen over de toekomst van ons reisbureau, en over de manier waarop we straks weer allemaal verantwoord op vakantie kunnen gaan. Daarom hebben we met deze FAQ-pagina een mooie basis gelegd voor het geven van ons reisadvies. Zodat jullie je allemaal goed kunnen voorbereiden op een luxe, ontspannen, veilige en exclusieve vakantie. Dream now, travel later!

frequently asked questions
VEEL GESTELDE
Vragen

Waar kunnen we straks weer veilig heen?

We zijn erg positief over de mogelijkheid om in het najaar van 2021 weer veilig op vakantie te kunnen. Wij denken dat het reisaanbod zich snel weer zal ontwikkelen als de vaccinatiegraad stijgt, in Nederland maar ook in de populaire bestemmingen. Hoe snel dit zal gaan is nog even afwachten. Het is sterk afhankelijk van de wijze waarop andere landen de vaccinatie van de eigen inwoners organiseren. De vakantiegebieden met veel eigen inwoners zullen waarschijnlijk de laatste bestemmingen zijn die zich weer volledig echt open kunnen stellen voor toeristen. Eilanden en ook de goed georganiseerde toeristische zones komen eerder in beeld. Wij houden alle informatie over het openstellen van vakantiegebieden voor u in de gaten. Houd u ons in de gaten? Abonneer je op onze Nieuwsbrief, en volg ons op Facebook.

Update: sept 2021 – Inmiddels zijn de eerste vakantiereizen binnen Europa weer achter de rug. Het aanbod ontwikkelt zich inderdaad volgens onze verwachting.

Hoe werkt een voucher, als de geboekte vakantie niet door kan gaan?

Vakantievouchers zijn door de reisbranche ingesteld voor de reeds geboekte vakanties tijdens het ontstaan van de corona-crisis. Het betreft in Nederland iets minder dan een miljard euro aan voor 2020 geboekte vakantiereizen. Inmiddels weet iedereen dat er corona is en is het boeken van een vakantiereis een bewuste keuze geworden. Nieuwe vouchers worden dus niet meer uitgegeven. De reisaanbieders kregen met de vouchers de tijd om de voor 2020 ontvangen reissom nog even niet terug te betalen. De reis kan worden omgeboekt, of de reissom kan na verloop van tijd alsnog worden uitbetaald. Deze aanpak heeft voorkomen dat veel reisorganisatoren failliet zouden gaan. Inmiddels weten we dat de crisis langer duurt dan verwacht. De regering heeft daarom besloten dat reisorganisatoren onder gunstige voorwaarden geld kunnen lenen om in het eventueel terugbetalen van vouchers te voorzien. Dit heet de Voucherbank. Goed geregeld!

Update: sept 2021 – De tijd van vouchers ligt achter ons. Nieuwe vouchers worden niet meer uitgegeven, en bestaande vouchers zijn omgezet naar nieuwe reizen of terugbetaald.

Hoe gaat de reissector zich nu ontwikkelen?

Door de volledige stilstand in de reiswereld zal ondanks de ondersteuning door de overheid naar verwachting een derde van de reissector zich niet in stand kunnen houden. De grotere organisaties gaan in afgeslankte vorm verder, kleinere reisorganisatoren en reisagenten zullen voor een deel stoppen, en in de middelgrote bedrijven zijn overnames en fusies gaande. Voorlopig zal echter ook het totale reisaanbod nog beperkt zijn. De reissector als geheel zal dus in een afgeslankte vorm verder gaan. De corona crisis heeft verder twee blijvende effecten op ondernemers in de reisbranche. Ten eerste worden de provisies voor de reiswinkels kleiner, omdat de reisorganisatoren hun verliezen goed zullen willen maken. Ten tweede zal het totale aantal verkochte reizen minder dan voorheen zijn. De reisomzet komt dus onder grote druk te staan.

Heeft Reisbureau Roessink ook last van het faillissement van D-Reizen?

Nee, daar hebben wij zakelijk geen last van. Als Reisbureau Roessink zijn wij een zelfstandige onderneming en niet zakelijk verbonden met andere ondernemingen. Wel nemen wij deel aan het samenwerkingsverband TravelXL waar wij gezamenlijk inkoop, administratie en marketing mee organiseren. Het is vreselijk dat de grote reiswinkelorganisatie D-Reizen niet in staat is gebleken zichzelf overeind te houden tijdens deze crisis. De omvang van de organisatie (en de daarmee samenhangende kosten) en de smalle marges in de reiswereld zijn hier een belangrijke oorzaak van. Gelukkig zijn de klanten van D-Reizen onder het SGR ook goed beschermd, maar wij voelen erg mee met de medewerkers en leveranciers van D-Reizen.

Welke aanpassingen zijn nodig voor Reisbureau Roessink?

Om onze reisadviezen betaalbaar te houden kiezen we er voor om de vergoeding voor ons reisadvies afhankelijk te maken van de omvang van de reissom. Uiteraard binnen de bandbreedte van een minimum en een maximum bedrag per boeking. Voor kleine vakanties en weekendtrips betaalt u daarmee waarschijnlijk ongeveer hetzelfde als voorheen, en voor de wat duurdere vakanties zijn dat mogelijk enkele tientjes per persoon meer dan voorheen. Op een reissom van duizenden euro´s is dat natuurlijk helemaal niet veel, maar voor ons zijn het de broodnodige extra inkomsten om onze dienstverlening en service in stand te kunnen houden. Het is de vergoeding voor de inzet van onze kennis, kunde en ervaring, aangevuld met de volledige ontzorging van uw vakantiereis. Die is wel wat waard!

Wanneer kunnen we weer boeken?

De regering heeft bepaald dat u zeker tot half mei niet naar een oranje vakantiebestemming mag vertrekken. En alle bestemmingen zijn momenteel oranje. Wij adviseren om nog even niet te boeken, totdat er meer zicht komt op het moment waarop vakantiereizen weer worden toegestaan, en ook zeer waarschijnlijk doorgang kunnen vinden.

Redden jullie het straks nog wel, als lokaal reisbureau?

Interesse in ons persoonlijke welzijn voelt al heel erg fijn, en ook onze advisering zou best wel eens gemist kunnen worden als we er niet meer zouden zijn. Dat voelt als een mooi compliment voor onze aanpak! Het antwoord op de vraag is: ´Ja, wij redden het nog wel even, maar niet zonder enkele aanpassingen.´ Het jaar 2020 hebben we volledig af moeten schrijven, en dat was even slikken. Wij hadden in de loop der tijd een buffer opgebouwd voor ´onvoorziene omstandigheden’ en daar mogen we nu zeker wel van spreken. Daarnaast hebben we ook gebruik moeten en kunnen maken van de voorzieningen die de overheid heeft getroffen. Alles bij elkaar hebben we het zwaar. Om na de coronacrisis een gezonde bedrijfsvoering te kunnen blijven garanderen zijn wel aanpassingen nodig. Onze WAAR Winkel is een aanvulling waardoor we minder afhankelijk zijn geworden van alleen het reisadvies. En voor het geven van reisadvies gaan we een logischer, beter passende vergoeding rekenen. Want een winkel zonder dekkende inkomsten blijft nou eenmaal niet uit zichzelf bestaan.

Waarom wordt de keuze voor een pakketreis als verstandig gezien?

Een pakketreis bestaat uit tenminste de combinatie van vervoer en verblijf, en is meestal uit te breiden met eten en drinken, een huurauto of andere wensen. Doordat de reisorganisator een combinatie aanbiedt is hij verantwoordelijk voor uw vakantie in het buitenland, en dus ook aanspreekbaar bij calamiteiten zoals corona. Boekt u zelf een vlucht, een hotel en een auto, dan bent u zélf verantwoordelijk bij calamiteiten. Na het ontstaan van de coronacrisis werden reizigers alleen nog kosteloos naar huis gebracht als zij een pakketreis hadden geboekt. Wij adviseerden (ongeacht corona) al sinds jaren om pakketreizen te boeken, en deze naar wens aan te vullen of bij te stellen. Ook pakketreizen kunnen door ons helemaal namelijk helemaal op uw persoonlijke wensen worden toegesneden. Pakketreizen voldoen aan het wensbeeld van luxe, ontspannen, verantwoord en exclusief vakantie vieren. Nu wij de coronacrisis achter ons gaan laten zullen wij zeker geen vakanties meer bemiddelen die uit losse onderdelen bestaan.

Wat is slimmer, op de website boeken of in de winkel?

Dat is afhankelijk van uw omstandigheden, en van uw wensen. Op onze website vindt u het complete aanbod aan pakketreizen van TUI voor dezelfde prijzen als u aan ons bureau op het scherm te zien krijgt. Voor wie snel klaar wil zijn én geen aanvullende wensen of eisen heeft is onze website een prima middel om snel een leuke vakantie te boeken. Wie zekerheid wil rond aanvullende reiswensen is op afspraak van harte welkom in onze reiswinkel.

In de winkel hebben wij een veel breder aanbod dan online, van diverse gespecialiseerde reisorganisatoren. Als u bij ons in de winkel komt denken wij actief met u mee over de voor uw reisgezelschap ideale bestemming, uw hotel of appartement, de ideale locatie, de gewenste kamer, de verzorging van eten en drinken ter plaatse. Wij kunnen in de systemen van reisorganisatoren en vliegmaatschappijen kijken, en kunnen naar wens veel aanvullende service voor u regelen. Na uw boeking regelen wij de registratie, de tickets en andere reisbescheiden, de administratie en al het papierwerk voor u. Wanneer u bij ons boekt rekenen wij een aanvullende vergoeding voor onze dienstverlening.

Verkopen jullie ook van die spotgoedkope reizen die soms zo groot in de krant staan?

Nee, wij verkopen geen prijsstunters. Het staat iedereen vrij om bij een prijsstunter te boeken, maar wij doen daar niet aan mee. Doordat wij dit de afgelopen jaren niet gedaan hebben is namelijk geen enkele klant van ons ooit in de problemen van een faillissement (AirBerlin, Peter Langhout Reizen, Neckermann Reizen, etc.) terecht gekomen. En wij ook niet. Het lijkt ons verstandig om dat zo te houden, en de prijsstunters hun eigen boontjes te laten doppen. Wij werken graag met gerenommeerde reisorganisatoren die oog hebben voor kwaliteit tegen een eerlijke prijs. Een mooie vakantiebeleving mag best wat kosten, zolang prijs en kwaliteit maar in balans zijn!

U wordt gemist…

Ook op uw zonbestemming kijken ze uit naar uw komst…

Curaçao zegt: Welkom terug, dushi vrienden!

´De zon op je gezicht en je voeten in het warme zand terwijl je geniet van onze gastvrijheid; wij begrijpen dat je niet meer kan wachten om dat speciale gevoel van Curaçao weer te beleven. Wij kijken er net zoveel naar uit om je weer te mogen ontvangen.´

Meer weergeven

De Canarische Eilanden zeggen: HALLO!

´We hebben hard gewerkt aan de heropening van deze bestemming zodat u ons kunt bezoeken in optimale veiligheids-, hygiëne- en kwaliteitsomstandigheden. Op de Canarische Eilanden werken we er hard aan dat u ons elke dag kunt bezoeken in optimale veiligheids-, hygiëne- en kwaliteitsomstandigheden.´

Meer weergeven

DEFINITIES

´Expeditie in de wildgebieden in Afrika´

safari

´Reis in een jaarlijks terugkerende periode waarin je vrijaf hebt´

vakantie

Houd vol. In de loop van het jaar is vakantie weer bereikbaar…